Membeli Gua Sepi

Membeli Gua Sepi

Di kaca kertas
Kulakarkan warna kehidupan
Dalam panas dan hujan
Selaut pengalaman hidup sudah kuhimpunkan

Suatu waktu
Waktu melepas susu dalam pelukan ibu
Aku merenggek lantas berkata “ Kapan ya; aku ke tadika”
Kini tubuhku di tadika membilang aksara
Waktu itu aku menghitung
Wah! Sebentar lagi diriku  sekolah rendah
Waktu berlalu berganti malam
Riang tawa bersama rakanku kutinggalkan jejak
Mentari terus bersinar menggantikan hari
Sibuk dengan urusan persekolahan
Dalam sedar masa mendewasakan aku

Alhamdulilah; kakiku memijak ke perguruan tinggi
Malam berlalu mengantikan hari
Zaman mahasiswa kutinggalkan noktah
Diriku di alam kerjaya
Mengunyah sedikit nasi kehidupan
Membina keluarga
Dalam ria bersama duka
Bersama nafas anak-anak sedang membesar
Dalam pelukan hilai tawa mereka
Semakin hari mematangkan erti kehidupan

Letih mencari segumpal nasi
Untuk kusuap dalam perut kehidupan
Alhamdulilah; masih bisa
Memancing nikmat tercurah
Membilang syukur di sejadah pernafasan

Bersama degupan jantung membina kerjaya
Aliran darah meratakan saraf pernafasan
Dalam sedar umurku membilang senja
Nafas disedut makin tercunggah
Gigiku menampakkan goyang
Mata bersinar semakin malap menyerlahkan samar
Kumis yang kudandan menumbuhkan putih
Telingaku  juga tersekat-sekat kedengaran
Dan lututku semakin dimamah longlai
Dalam diam kuhampirkan wajahku ke cermin dandanan
Aduh! Terkejut aku dalam keseorangan
Garis-garis ketuaan  lahir  kelihatan
Aku meratib kehidupan

Apa lagi harus kukejar?
Nafsu di depanku tidak pernah selesai
Kini, sudah ada dalam genggamku
Cukuplah, bersyukurlah dan
Ada juga terus culas menghilang

Ah! Sudahlah
Aku sudah sakit membilang lelah
Aku sudah serit mendengar suara kebohongan
Aku sudah muak membeli masa silam kejahatan
Seakan ingin kumuntahkan nanah kejahatan bersarang
Dosa berselimut  ingin kukumpul kubakar kucampakan dibawa angin deras

Sahabat,
Aku ingin membeli matahari yang pasti bersinar
Aku sedang menggali ke gua sepi
Ingin kusiapkan gua sepi itu
Biar tubuhku berselimutkan nafas ketakwaan
Aku keseorangan dan sahabatku adalah
Bunga-bunga amal terus mewangi sepanjang zaman
Ayuh sahabat! Siapa lagi ingin bersamaku
Kita beli gua sepi itu.

Bera,

24 Mei 2016

Comments

Popular posts from this blog

Berbalas Pantun (3)

Mari Berbalas Pantun

Pantun Taubat