PANTUN MATRA


PANTUN MATRA

Habis berhuma menanam sayur,
sayur ditanam tepi halaman;
terbahak mayat dalam kubur,
mendengar suaraku aku berpantun.

Memburu landak dengan panah,
mati landak di tepi cerun;
burung terbang lagikan jatuh,
mendengar suaraku aku berpantun.

Mari mengail di sebelah hilir,
rupanya dapat si anak haruan;
air menghilir berhenti mengalir,
mendengar suaraku aku berpantun.

Kalau memanjat jangan leka,
hujan mencurah cepatlah turun;
matahari terang gelap seketika,
mendengar suaraku aku berpantun.

Jalan indah tepi kubur;
banyak dosa mohonlah ampun;
ombak di laut berhenti berdebur,
mendengar suaraku aku berpantun.

Pergi  ke mesjid pakailah tudung,
nampak sopan lagi satun;
terbangun musang dalam sarang,
mendengar suaraku aku berpantun.

Bersorak orang menyambut merdeka,
bunyi bersorak jauh melantun;
kilat petir berhenti seketika.
mendengar suara aku berpantun.

Lembu jantan dibuat laga,
Orang berlaga tepi lagun;
Angin ribut berhenti juga.
Mendengar suara aku  berpantun.

Belahlah kelapa bersama kapak,
Kapak tua dari Purun,
Bayi dikandungan turuk terbahak,
Mendengar suara aku berpantun.

Buluh perindu mula berbunyi,
Suara merdu semua terpegun.
Burung bersiul berhenti menyanyi;
Mendengar suara aku berpantun.

Bera, 25. 09. 2012

Comments

Popular posts from this blog

Berbalas Pantun (3)

Mari Berbalas Pantun

Pantun Taubat